0 of 0 for ""

Sweco tillhandahåller expertis i EU-miljöskyddsprojekt för Sevansjön i Armenien

February 19, 2024 | Press release

För att bidra till bevarandet av Sevansjön, den största och mest betydelsefulla sötvattenskällan i Armenien, deltar Sweco i ett projekt för att bedöma konsekvenserna av att höja vattennivån i sjön med över 6 meter. Projektet är en del av EU4Sevan-programmet för miljöskydd av sjön.

Sevansjön är av avgörande betydelse för Armenien på grund av sin roll för bevattning, tillgång till sötvatten, biologisk mångfald, turism, kultur, vattenkraft, forskning och ekonomi. Sjöns tillstånd har en direkt påverkan på regionens miljöstatus och Armeniens ekonomiska potential. Klimatförändringarna har med åren fått sjön att drabbas av mycket kraftig algblomning, vilket påverkar vattenkvaliteten.

Sweco är en del av EU4Sevan-programmet som syftar till att återställa Sevansjöns ekosystem genom att förbättra styrningen, stärka policyramverken och bygga upp kapacitet för planering av en hållbar utveckling. Experter från Sweco Tjeckien gör en bedömning av sjöns potentiella tillstånd om vattennivån på konstgjord väg skulle höjas med ungefär 6,5 meter, tillbaka till 1903 års vattennivå.

För att göra det använder Sweco detaljerade matematiska modeller och långsiktiga observationsdata för framtida klimatscenarier, vilket är avgörande för att kunna fatta beslut. Sweco tillhandahåller också konsultstöd till en konsekvensanalys och utvecklingen av en färdplan för projektet.

EU4Sevan-programmet, som samfinansieras av EU och det tyska federala ministeriet för ekonomiskt samarbete och utveckling (BMZ), är ett samarbete som leds av FN:s utvecklingsprogram (UNDP) och Deutsche Gesellschaft für Internationale Zusammenarbeit (GIZ) GmbH.

Om EU4Sevan-programmet:
Environmental Protection of Lake Sevan – EU4Sevan | United Nations Development Programme (undp.org)
EU4Sevan has been officially launched | EEAS (europa.eu)

Attached information

Anna Elisabeth Olsson