0 of 0 for ""

Sweco får energiuppdrag i Zambia

December 8, 2011 | Press release

Sweco har anlitats för ytterligare ett energiuppdrag i Afrika. Nu handlar det om delar av centrala och norra Zambia som ska få en förbättrad tillgång på elektricitet. Uppdraget är värt närmare 12 miljoner kronor.

Bristen på elektricitet är fortfarande stor i ett flertal länder i de mellersta och södra delarna av Afrika. En brist som försvårar människors vardag och hämmar företags möjligheter till utveckling.

– Under de senaste åren har Sweco anlitats för ett flertal liknande uppdrag, bland annat i Botswana, Etiopien, Kenya, Mozambique och Tanzania. Uppdragen handlar om att förse befolkningen i både städer och landsbygd med fungerande system för elektricitet, säger Eva Nygren, vd Sweco Sverige.

Swecos uppdrag i Zambia omfattar projektledning, teknisk rådgivning samt leverans och utförandekontroll för att både bygga ut och förstärka det befintliga distributionsnätet. Totalt omfattas en befolkning på 260 000 människor utspridda i tio områden i de centrala och norra regionerna av Zambia. Uppdraget utförs åt Zesco med finansiering från Världsbanken.

Attached information

Anna Elisabeth Olsson