0 of 0 for ""

Alingsåshem får pris för renovering av miljonprogramsområde

November 23, 2010 | Press release

I år är det Alingsåshem med vd Ing-Marie Odegren som får ta emot Stora Energipriset av teknikkonsulten Sweco. Priset får de för renoveringen av bostadsområdet Brogården.

Brogården är ett område från början av 1970-talet som innan renoveringen bestod av 300 slitna gamla hyreslägenheter. Med passivhusteknik har användningen av energi minskat med 75 procent i bostäderna.

‒ Vi har tagit ett helhetsgrepp på renoveringen. Energi och miljö har stått i fokus samtidigt som vi har arbetat hårt med att skapa ekonomisk och social hållbarhet. Brogården ska vara ett attraktivt och tryggt område där människor trivs och vill bo, säger Ing-Marie Odegren, vd på Alingsåshem.

En miljon bostäder byggdes för att lösa den akuta bostadskrisen under åren 1965-1974, det vi idag kallar miljonprogrammet. Husen byggdes i en tid då energi var billig och ofta är möjligheterna att spara energi stor vid en upprustning. Brogården är ett på många sätt typsikt område från den tiden.

‒ Det finns omkring 650 000 likande bostäder att renovera. Många har därför mycket att lära av Alingsåshem. Projekt av det här slaget är avgörande om vi ska nå de mål som Sveriges riksdag har satt upp om att minska användningen av energi med 20 procent till 2020, säger Eva Nygren, vd för Sweco Sverige.

Motiveringen lyder:

Stora Energipriset 2010 tilldelas AB Alingsåshem. Företaget har med ett väl strukturerat kvalitetsarbete utvecklat passivhuskonceptet och visat värdet av att samordna energieffektivisering med andra renoveringsåtgärder. Man har med precision uppnått såväl högt satta energimål som många andra tekniska och sociala fördelar.

Projektet Brogården är ett gott exempel på hur hus, typiska för miljonprogrammet, kan rustas för framtiden och bör tjäna som en inspirerande förebild för andra fastighetsägare i Sverige.”

Fakta:

• Stora Energipriset delas ut av Sweco på Moderna Museet den 23 november. Prisutdelare är Johan Rockström, vd för Stockholm Resilience Centre. Sedan starten 1984 har Stora Energipriset fokuserat på idéer som på olika sätt hjälper till att minska energianvändningen i samhället. Vid årets prisceremoni är det första gången på 27 år som Stora Energipriset går till en kvinna.
  • Alingsåshem äger och förvaltar 3 200 bostäder och bygger årligen cirka 50 nya bostäder. Brogården byggdes under åren 1971-73.

• Övriga nominerade till priset var:
    Örebro Bostäder AB, Karlstads Bostads AB och Fastighets AB Brostaden.
  • I juryn sitter Carl-Erik Nyquist, juryns ordförande, Tomas Kåberger, generaldirektör på Energimyndigheten, Lars Nilsson, fd chefredaktör på Ny Teknik, Lennart Jagemar, docent vid Chalmers, Per Fahlén, professor vid Chalmers, Louise Trygg, forskare i Linköping samt Lars Olof Matsson och Karin Annerwall Parö, båda Sweco.

Attached information

Anna Elisabeth Olsson